tirsdag 22. november 2011

Der skyggene rår

Etter å ha sovet til leet på en fridag sist uke befinner jeg meg på ny i morgenens glød. Skjønt, ordet glød er en symbolsk betydning - det har vært tåke hele måneden. Tykk tåke. Den gir en egen stemning, det dystre og dunkle teppet av grått. En stemning jeg kan sette pris på. Men ikke leve i. Som en skapning av solen er det mye jeg må gi slipp på: Mørke, dysterhet, kulde, uflid, skyggespill, hat og natt. Likevel, den tid vil komme da jeg vil måtte ta natten tilbake. Men ikke i dag. Nei. Ikke i dag. I dag er jeg et lysvesen.

Tidligere forsøk på å gripe min egen skjebne har ikke alltid vært like vellykket. Det er som å bli leid til en smie og måtte hamre frem et redskap i blinde. Du vet ikke hva du lager, hvilket jern eller metall du bruker, hvilken fremgangsmåte som er den beste eller hva det du hamrer løs på skal brukes til når du er ferdig. Resultatet vil kanskje bli noe sånt som dette.

"One Ring to rule them all, One Ring to find them,
One Ring to bring them all and in the darkness bind them."

Men ikke i dag.

Ingen kommentarer: